Головна > Новини > Діячі культури вимагають притяти до відповідальності причетних до крадіжки єврейських скарбів Тернопільщини

Діячі культури вимагають притяти до відповідальності причетних до крадіжки єврейських скарбів Тернопільщини

Піднята «Україна Інкогніта» тема про викрадення та вивезення до Москви реліквій Чорківської (XVIII ст.) та Підгаєцької (XVI ст.) синагог не тільки набула широкого розголосу, але  й обурила громадськість. Зокрема ініціативна група музейників, пам’яткоохоронців, спеціалістів із юдаїки тощо із різних країн підготували звернення на ім’я Міністра закордонних справ України Дмитра Кулеби із проханням розібратися із цим міжнародним злочином.

Дірка на місці вкраденої таблиці (Фото: “Українські Архітектурні Пам’ятки. Спадщина”) та крадений артефакт у московському музеї

 

Текст листа наводимо у повному обсязі.

Міністру закордонних справ України
Панові Дмитрові Кулебі

16 серпня 2023 року

 

Шановний пане Кулеба!

Просимо Вашої допомоги у розслідуванні та покаранні винних у міжнародному злочині проти України, а саме –  демонтажі, незаконному привласненні та вивезенні на територію Російської Федерації об’єктів українсько-єврейської культурної спадщини.

Йдеться, зокрема, про різьблені двері синагоги в Чорткові та кам’яну різьблену плиту, що прикрашала вхід синагоги в Підгайцях. До 2013-2014 років ці об’єкти були невіддільною частиною цих архітектурних споруд (які авторка цих рядків бачила на власні очі у 2005 та 2007 роках), проте нині вони перебувають у колекції приватного Музею історії євреїв у Росії (далі МІЄВР) у Москві. Фотографію експозиції з цими пам’ятками можна побачити на офіційній веб-сторінці музею:

Куратори МІЄВР підтвердили, що зазначені артефакти перебувають у їхній колекції, посилаючись на те, що нібито придбали їх у законний спосіб.

Однак, попри те, що конкретний час і обставини вчинення цих дій на сьогодні нам невідомі, демонтаж та вивезення за кордон цих артефактів прямо суперечать українському законодавству. Отже, ці дії жодним чином не могли відбутися в законний спосіб і є кримінальними злочинами, за які мають понести відповідальність і замовники, і виконавці, і вигодоотримувачі.

Споруди синагог у Чорткові та Підгайцях походять з 18-го та 17-го століть відповідно і є пам’ятками архітектури національного та місцевого значення (охоронні номери 1742М і 1559). Ба більше, як об’єкти матеріальної спадщини єврейських громад, що були практично знищені під час Голокосту, вони становлять величезну історичну та культурну цінність.

Втрату чи пошкодження цих пам’яток не можна компенсувати в жодний спосіб, а отже, вони непоправні. Нинішній занедбаний стан цих та інших подібних споруд є ганьбою для українського суспільства, але не може санкціонувати вчинення злочинних дій.

Особливо наголошуємо, що нелегальне вивезення за кордон України та експонування частин цих об’єктів на території Російської Федерації є частиною іншого, масштабнішого злочину країни-агресора – цілеспрямованого знищення та грабунку української історичної та культурної спадщини. Також дуже важливо, що ці дії, як і їхня безкарність з боку української влади, шкодять стосункам України із закордонними партнерами, а зокрема з державою Ізраїль, надаючи змогу речникам Російської Федерації інструменталізувати тему українсько-єврейського минулого для завдання шкоди міжнародному іміджеві України.

Ми вже надіслали відповідне звернення до Міністерства культури та інформації України, сподіваючись на належне розслідування та покарання винних.

Своєю чергою, просимо Вас сприяти цьому розслідуванню, а також внести в санкційні списки України та передати відповідну інформацію до урядів США та країн ЄС для внесення до санкційних списків громадянина Російської Федерації, власника Музею історії євреїв у Росії Сєрґєя Устінова (Устинов Сергей Львович).

З повагою,

Софія Грачова, PhD, історикиня, запрошена дослідниця Центру Єврейських Студій Університету Торонто

Marla Raucher Osborn, California lawyer, co-founder of Rohatyn Jewish Heritage, and former Fulbright Ukraine scholar, Lviv, Ukraine

Yurii Kaparulin, Ph.D. in History, MA in Law, The Department of National, International Law and Law Enforcement, Kherson State University, Ukraine; Fellow, Weiser Center for Europe & Eurasia (WCEE) and Visiting Scholar, Frankel Center for Judaic Studies, University of Michigan, USA

Тимофій Гаврилів, доктор філологічних наук, старший науковий працівник Інституту українознавства ім. Івана Крип’якевича Національної академії наук України, український письменник

Shimon Briman, journalist, Israel (M.A. in History)

Taras Grytsiuk, historian, cofounder of the NGO “Insha Osvita”, coordinator of the project “Connecting Memory”

Віталій Черноіваненко, PhD, історик, релігієзнавець, президент Української асоціації юдаїки, старший науковий співробітник відділу фонду юдаїки Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, член комітету державної премії Шолом-Алейхема

Федорів Тетяна, краєзнавиця, історикиня, дослідниця єврейської спадщини Збаража

Артем Харченко, історик, доцент Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського, дослідник єврейських студій

Роман Михальчук, історик, професор кафедри всесвітньої історії Рівненського державного гуманітарного університету, дослідник Голокосту

Назар Олександр, голова Львівського товариства єврейської культури імені Шолом Алейхема

Олексій Чеботарьов, PhD, історик, старший науковий співробітник кафедри східноєвропейської історії Віденського університету, Австрія

Christian Herrmann, photographer, Germany

Яніна Юхимук, кандидат філологічних наук, молодша наукова співробітниця Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України, дослідниця у Словʼянському інституті НАН Чеської Республіки

Павло Худіш, Ph.D., історик, доцент кафедри археології, етнології та культурології Ужгородського національного університету

Сергій Гірік, кандидат історичних наук, віце-президент Української асоціації юдаїки, старший викладач магістерської програми з юдаїки в НаУКМА

Надія Уфімцева, історикиня, дослідниця єврейського книгодрукування, аспірантка Національного університету “Києво-Могилянська академія”, програмна директорка Української асоціації юдаїки

Василь Махно, письменник, уродженець Чорткова

Марина Сєдова, історикиня, випускниця МП “Юдаїка” НаУКМА, працівниця Варшавського Університету

Євген Котляр, художник, мистецтвознавець, викладач, куратор, дослідник єврейської спадщини і мистецтва, професор, кандидат мистецтвознавства, завідувач кафедри монументального мистецтва Харківської Державної Академії дизайну і мистецтв, голова Академічної ради Української асоціації юдаїки, член Міжнародної асоціації критиків мистецтва (AICA), член Національної спілки художників України і Спілки дизайнерів України

Джей Осборн, співзасновник української громадської організації «Єврейська спадщина Рогатина», активіст спадщини в Західній Україні

Дар’я Анцибор, кандидатка філологічних наук, наукова співробітниця Державного наукового центру захисту культурної спадщини від техногенних катастроф

Віта Дідик, історикиня, старша наукова співробітниця Івано-Франківського краєзнавчого музею, членкиня Пласту Національної скаутської організації України

Рената Ганинець, дослідниця єврейської спадщини, краєзнавиця, маґістр  Європейського гуманітарного університету,  програма “Розвиток культурної спадщини”, випускниця програми для молодих науковців від Польського уряду, випускниця однорічної програми з єврейських студій в Паідея — Європейський інститут єврейських студій у Швеції. Аспірантка Європейського університету Віадріна у Франкфурті-на-Одері. Спеціалістка з комунікацій Музею історії польських євреїв Полін. Членкиня Європейської Асоціації Єврейський студій (EAJS)

Сергій Кравцов, історик архітектури, старший дослідник, Центр єврейського мистецтва Єврейського університету в Єрусалимі