Є у Балтійському морі такий собі острів Гіюмаа. Колись він належав Швеції, нині це територія Естонії, а у 18 столітті його відтяпала собі Російська імперія. Тоді тут, на неродючих скелястих землях мешкали шведи. Вони переважно ловили рибу у морі, але і якесь землеробство підтримували, мабуть тому Катерина ІІ і вирішила пересилити їх на родючі землі півдня. 1200 шведів, із острова Гіюмаа у 1782 році були переселені на захоплені у турок землі неподалік Кизи-Кермена (Берислава). З’явилося шведське село Гаммальсвенскбю (Старошведське).
Старошведське
На початку 19 століття неподалік від Старошведського селяться німецькі колоністи, будуються три нові колонії – Клостендорф (Костирка), Шлянгендорф (Зміївка) та Мільгаузендорф, шведську ж колонію німці називають на свій лад – Альтшведендорф. Загалом у чотирьох колоніях наприкінці 19 століття мешкало близько 2 тисяч осіб. Це були зразково-показові села, з ідеальними господарствами й ідеальною дисципліною. У колоніях були шведська лютеранська кірха, костьол та два молитовних лютеранських будинка.
В радянський період колонії стали звичайними селами й пройшли колективізацію, а після другої світової війни німецьке населення було звідси депортоване, натомість, згідно із варварським радянсько-польським договором про обмін територіями у села було переселено бойків із сіл колишньої Дрогобицької області – Долішніх Берегів, Лодини і Нанового.
Німецька кірха Петра і Павла
У 1951 році чотири села були об’єднані в одне під назвою Зміївка. 80% населення того села становили бойки, які й не думали відступати від своїх традицій на користь совдепії, за що у сусідніх селах їх називали «бандерівцями». Але бойки не зважали на це – вони продовжували сповідувати давні українські звичаї, наприклад, у 1952 році поставили гучний костюмований вертеп. Тоді багатьох учасників тягали по кдб, а костюмера засудили на 2,5 роки, за антисовєтщину.
Зміївка розташована на високому півострові над Дніпром, й відділене від головних шляхів глибокими балками, тому воно існувало дещо консервативно й зберегло давні українські звичаї Бойківщини, які змішалися із місцевими й створили етнографічно-соціологічний конгломерат.
В період незалежності згадали про зміївських шведів, які продовжували спокійно мешкати у селі, навіть знаючи шведську, а точніше старошведську мову (якою нині у Швеції не розмовляють). Сюди проклали гарну дорогу, якою село відвідав король Швеції й Зміївка стала відомою на всю Україну. Карл XVI Густав і його дружина Сільвія зустрілися з жителями села — етнічними шведами, яких залишилось 108 осіб. В їхній кірхі, збудованій у 1885 році нині православна Миколаївська церква УПЦ КП. Православна громада домовилась із шведами, які також мають право проводити богослужіння тут.
Шведська кірха, за сумісництвом храм УПЦ КП
Інша кірха, колишня німецька святих Петра і Павла, також відреставрована. Нині у селі 60 представників німецької громади, які доглядають богослужіння й доглядають за храмом.
Є у Зміївці й греко-католицький храм, адже більшість бойків греко-католики. Це новий храм.
Загалом у Зміївці сьогодні живуть люди 12 національностей, і це, мабуть, найбільш багатонаціональне село України.
Текст та фото Романа Маленкова