Єврейський некрополь Сатанова – наруга над історією та мертвими

“Реставрація” цвинтаря в Сатанові

Однією із головних проблем збереження культурної спадщини є гроші. При чому біда коли їх немає і пам’ятки руйнуються, бо немає коштів хоча би на консервацію, не кажучи вже про реставрацію. Біда й коли гроші з’являються, але їх витрачають агресивні невігласи, які не мають щонайменшого уявлення ні про історію, ні про художній смак, ні про доречність чи культуру. Досить згадати вкриті сумнозвісною «блєщучов блєхов» давні храми, перебудовані до невпізнання шедеври архітектури, чи перетворені на залізних роботів дерев’яні церкви. Історія із тернопільською Катедрою, всі зацікавлені теж добре знають.

Сакральні пам’ятки, зауважимо,  нищать «покращувачі» усіх конфесій і національностей. Євреї теж.

Читачі «Україна Інкогніта» добре пам’ятають нещодавню історію із викраденням та вивезенням до Москви реліквій Чортківської та Підгаєцької синагог. Тоді куратор московського музею ізраїльський науковець доктор Борис Хаймович виправдовував дії російських музейників тим, що єврейські пам’ятки в Україні активно нищяться і музей ті реліквії, мовляв, врятував.

Серед прикладів такого нищення та вандалізму д-р Хаймович згадав блюзнірську «реставрацію» Сатанівського некрополя XVІ-ХХ ст. який за значенням є другим після знаменитого на увесь світ Празького єврейським цвинтарем Європи.

Цвинтар до “реставрації”
До “реставрації”. Зверніть увагу, – мацеви встановлені упритул одна до одної

Сумна історія некрополя в Сатанові почалася ще 2020 р. коли його взялося «реставрувати» сумнозвісне угрупування ортодоксальних євреїв «Огалей Цадикім» (“Намети праведників”) під керівництвом громадянина Франції та Ізраїлю рабина Ісраеля Габая, яка до того вже прославилася плюндруванням та нищенням могил на інших єврейських некрополях.

Цей іноземний рабин «засвітився» в Сатанові ще на початку нульових. Але спочатку його діяльність була не такою нищівною. Все зводилося до мазюкання «могил праведників» білилами.

Виглядало це, звісно, потворно, але не катастрофічно. Хоча після кількаразової  побілки емульсійка повністю «забивала» різьблення, після чого дивовижної краси декор майже не проглядався. Втім спотворені надгробки можна було відмити та почистити.

Потім на цвинтарі з’явилися недолугі конструкції із залізних труб, перекриті шматками бляхи. Під такими навісами на сільських базарчиках селяни зазвичай торгують картоплею та салом, але тут вони чомусь символізували «огелі».

Від осені 2020 року пан Габай взявся за Сатанів вже серйозно. Звісно, що почавши із найдавнішої та найвартіснішої частини цвинтаря, де стоять надгробки XVI-XVIII століть.

Так все починалося…

Спочатку тут встановили вже капітальний і абсолютно позбавлений естетики та смаку капітальний «огель», ніби то над могилою єдиної в Україні жінки-цадика. Про таку жодних достовірних свідчень, крім незрозумілих легенд, але для приваблення грошей і паломників це немає жодного значення.

Для спорудження цієї капітальної споруди  довелося зрушити та перенести убік від поховань чимало надгробків із їхніх законних місць. Тоді ж біля новобудови почали «бетонувати» мацеви. Деякі не лише побілили, а й навели літери чорним, а орнаменти розфарбували «золотою» фарбою – колись такою покривали пам’ятники Леніну в колгоспах. Пізніше наведення літер чорною гидотною фарбою стало масовим явищем.

Остаточний вирок кладовищу, який пережив війни, повстання, османську навалу та гітлерівську чуму було винесено 2021 року.

Сьогодні один із найвідоміших у Європі давніх цвинтарів виглядає як якийсь військовий меморіал. Рівні шеренги мацев, встановлені на безглузді бетонні постаменти через ідеально вивірені інтервали, виглядають жахливо. Як цілісний історико-культурний комплекс ця пам’ятка історії припинила своє існування.

Частина цвинтаря, якій прийшов “повний покращєц” і несплюндрована ділянка. Добре видно, що ряди надгробків не співпадають за напрямком. Світлина 2021 р.

«Найкрасивіший цвинтар України і, можливо, Європи понівечений, — заявив свого часу  д-р мистецтвознавства Єврейського університету в Єрусалимі, фахівець із єврейського традиційного мистецтва Борис Хаймович у коментарі Jewish Heritage Europe. — Вважаю це злочином».

Д-р Хаймович також назвав те, що відбувається, прикладом «безпрецедентного вандалізму, варварства і нечуваної зухвалості» і висловив сумніви в безкорисливості рабина Габая: «Ймовірно, замовники та підрядники, взявши турботи про «святі могили» у свої руки, насамперед, стурбовані освоєнням коштів та створенням маршрутів для паломників», – зазначає мистецтвознавець у статті «Єврейський цвинтар у Сатанові: зруйнована пам’ятка єврейської культури».

«Якими б не були його наміри, p. Ісраель Меїр Габай переніс надгробки сатанівських євреїв з їхніх справжніх могил, — зазначає д-р Сергій Кравцов, співробітник Центру єврейського мистецтва у Єрусалимі. — Цим він позбавив похованих тут обіцянки, даної пророком: «І дам Я їм у храмі Моєму і серед стін Моїх вічну пам’ять, краще синів і дочок; вічне ім’я Я дам їм, яке ніколи не зникне» (Йешаягу, 56: 5). Це саме той вірш, де з’являється вираз Яд ва-Шем — «пам’ятник і пам’ятний знак».

Дійсно, заради правильності рядів і рівних інтервалів багато надгробків переносилися в сторону від «своїх» могил.

«Дії Меїра Габая абсолютно порушують єврейське законодавство, —  заявив у зв’язку з цим головний рабин Польщі і голова польської рабинської комісії з питань кладовищ Міхаель Шудріх. — Існують і інші некрополі, осквернені паном Габаєм у Європі, включаючи Польщу. Те, що він єврей, не дає йому права нівечити єврейські кладовища, а той факт, що [Габай] релігійний, не дає йому санкцію на порушення єврейських законів. В Сатанові було прекрасне кладовище, яке пережило безліч антиєврейських переслідувань, і це трагедія, що його понівечили євреї».

Не зважаючи на протести ізраїльських та європейських науковців та спеціалістів із охорони пам’яток, та не зважаючи на гнівну заяву головного рабина Польщі роботи на найдавнішій частині Сатанівського некрополя тривають до сьогодні і найвартісніше ядро цвинтаря практично знищене вщент. Йому прийшов «повний і лютий  покращєц».

Під час “реставрації” угрупуванням Габая чимало давніх надгробків, у тому числі 17-18 та початку 19 ст. зазнали різної міри пошкоджень

Чому українські пам’яткоохоронці тут виявили абсолютну імпотентність – сказати важко. Можливо через острах отримати звинувачення в «антисемітизмі».

Мовляв, єврейська організація дає лад старому цвинтарю, а от «негідники-антисеміти» – заважають. Можливо тут задіяні інші важелі. Бозна…

Минулого тижня представники «Україна Інкогніта» відвідала сатанівський некрополь і виявила чи не найбільш кричущий прояв порушення угрупуванням Габая не лише пам’яткоохоронного законодавства, але й головних приписів юдаїзму про непорушність могил, про який згадував вище пан Сергій Кравцов, та взагалі загальнолюдської моралі у ставленні до могил.

Одна із “фішок” рабина Габая – наведені чорною хімічною фарбою літери. Це не лише огидно, це ще й у перспективі руйнує різьблення

Як виявилося, при встановлені надгробків на бетон зміщення пам’ятників убік від реальних  поховань відбувається не лише за рахунок  фантазійного вирівнювання рядів та створення інтервалів, тоді як до втручання «реставраторів» надгробки стояли ледь не у притул.

Як з’ясувала “Україна Інкогніта”, по тому, як надгробні камені повидирали із могил їх взагалі розтикують «від ліхтаря».

Це зокрема, добре видно при порівнянні двох світлин.

Ділянка до плюндрування цвинтаря угрупуванням Габая

Не першій ми бачимо групу надгробків зняту до втручання «реставраторів» пана Габая. У центрі дуже примітна та надзвичайно красива барокова мацева на могилі Брайни, доньки Аарона, 1776 р. (з ведмедицею по центру). Ліворуч до неї примикає надгробок прикрашений парочкою білочок та сценою бою лева та єдинорогу. Теж XVIII ст.  Упритул праворуч – надгробок із парочкою левів.

Наступне фото зроблені після «реставрації» від Габая, коли надгробки встановили на бетон.

Надгробки розтикані “від ліхтаря”

Як бачимо між надгробком Брайни та мацевою із білочками з’явився не лише інтервал, але й мацева з атрибутами поховання левітів, якої там ніколи не було! А надгробок із левами, що стояв праворуч, взагалі десь дівся! Замість нього бачимо надгробок із оленем… Зауважимо, що на передньому плані ще й надгробок із абсолюто свіжим сколом…

Пан Габай у своїх інтерв’ю любить розказувати, що під час його «реставрацій» до кожного надгробка ставляться з великою пошаною та повагою. Про яку повагу йдеться у цьому випадку?! Коли надгробок довільно совають туди-сюди не зважаючи на його законне місце?

Зауважимо, що на кожному єврейському надгробку на самому видному місці зображені літери «пей» та «нун» – що є аббревіатурою від  «Тут поховано». Тут це тепер де?

Тобто бачимо відверту та неприховану наругу, що над могилами, що над мертвими, що над пам’яткою у цілому!

На жаль Сатанівський некрополь на сьогодні майже повністю знищено як цілісну історичну пам’ятку а чимало надгробків суттєво пошкоджено. Тут вже вдіяти нічого неможна. Але можна якось зупинити бурхливу діяльність залітного рабина. До речі, в сусідній Молдові охоронці пам’яток цілком успішно б’ють по рученятам неодноразово згаданого пана Габая. Чому ж в Україні він продовжує свою злочинну діяльність і чому ніхто не може його зупинити?